TunkkiSuomessa joka vuosi vaihdettava autonrenkaan kahdesti, ellei käytetä nastattomia talvirenkaita eli kitkarenkaita, joilla voi tarvittaessa ajaa vuoden ympäri (Kitkarenkaita suositellaan käytettäväksi vain talvella). Talveksi autoon laitetaan talvirenkaat (nastarenkaat tai kitkarenkaat) ja kesäksi kesärenkaat.

Mitä laki määrää?

Talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun 1. päivästä maaliskuun 31. päivään. Muulloinkin nastarenkaita saa käyttää kaikissa autoissa, jos keli sitä edellyttää. Talvirenkaita käytetään yleensä lokakuun lopusta huhtikuun puolivälin tienoille riippuen säistä, muut vuodenajat ajetaan kesärenkailla.

Renkaiden kunto

Renkaiden kunto on todella tärkeä asia turvallisuuden kannalta. Renkaiden urasyvyys kannattaa aika ajoin tarkistaa. Jo pelkkä silmämääräinen tarkistus kertoo paljon. Huoltoasemilta ja varaosaliikkeistä saa myös käteviä urasyvyysmittareita muutaman euron hintaan.
Kesärenkaiden lain määräämä minimi urasyvyys on 1,6mm, mutta turvallisen ajon takia suositeltava urasyvyys on 4mm tai enemmän.
Talvirenkaissa minimi urasyvyys on 3mm, mutta kuten kesärenkaissa on talvirenkaissakin suurempi urasyvyys suositeltavaa. Talvirenkaissa pitää myös olla määrätyn verran nastoja tallella. Renkaiden nastamäärä ei saa erota yli 25 % muista renkaista.

Miksi nähdä kaikki tämä vaiva?

Lähes kuka vaan pystyy vaihtamaan renkaat itse. Työ ei ole kovin vaikea, kun tietää mitä tekee ja on huolellinen.
Tekemällä työn itse säästät ensinnäkin muutaman kymmenen euroa rahaa, saat vähän raitista ilmaa pihalla ja ehkä tärkein syy on se, että osaat mahdollisessa rengasrikko tilanteessa tienpäällä ollessasi, vaihtaa renkaat ilman kallista apua.

Mitä työkaluja renkaiden vaihtoon tarvitaan?Tukipukki

Koska autoissa on rengasrikon varalta vararengas, tunkki ja rengasavain, ovat käytännössä kaikki pakolliset työkalut autossa mukana. Turvallisuudenkannalta on kuitenkin syytä ottaa huomioon pari seikkaa. Auton oma tunkki on vain hätätapauksia varten ja auto on aina tuettava kunnolla siksi aikaa kun rengas on irti. Muista myös aloittaessasi työ kytkeä käsijarru päälle. Parempi konsti varmista auton paikallaan pysyminen on laittaa jonkinlainen kiila eturenkaiden eteen ja takarenkaiden taakse.

Kaiken kaikkiaan renkaiden vaihtoon riittää kunnollinen tunkki(Hallitunkin saa varaosaliikkeestä alle 20e hintaan), rengasavain ja tukipukki (tai vastaava, auton alle varmistamaan ettei auto tipu maahan ilman rengasta). Toki mukana pitää olla toiset renkaat ja suositeltavaa on olla suojakäsineet ja myös haalarit ettei sotke itseään (renkaat ovat usein todella likaisia).

Jos olet vaihtamassa vannetyyppiä esimerkiksi peltivanteesta alumiinivanteeseen, ota huomioon että, et voi käyttää samoja rengaspultteja / muttereita. Molemmille on omansa ja ne ovat usein ihan erin mittaiset.

Mistä työ kannattaa aloittaa?

Ihan ensimmäiseksi kannattaa hakea uudet renkaat varastosta ja tarkistaa niiden kunto sekä kulutuspinta. Jos kulutuspintaa on vain vähän tai rengas on muuten huonokuntoinen, kannattaa hakeutua rengasliikkeeseen ja neuvotella uusien renkaiden ostosta. Renkaiden ollessa kunnossa kannattaa ne vieritellä auton vierelle omille paikoilleen, että ne ovat helposti saatavilla työnaikana.

Seuraavaksi löysää pyöränpultteja hiukan(noin puolikierrosta). Ne ovat todella tiukassa, joten niitä ei saa auki renkaan ollessa ilmassa. Jos itselläsi ei ole voimaa tarpeeksi, pyydä jotain lähelle sattuvaa riskin oloista miestä auttamaan. Pyörän pultit aukeavat pääsääntöisesti vastapäivään.

Ennen kun aloitat auton nostamisen tunkilla, tarkista auton ohjekirjasta oikeat nostokohdat ja laita tunkki tarkasti sellaisen kohdalle. Renkaiden vaihtojärjestyksellä ei ole merkitystä, kunhan kaikki tulee vaihdettua.

Nosta varovati tunkilla niin kauan kunnes sen kulman rengas on n.1-2cm ilmassa. Tue auto tukipukilla. (Noudata tukipukin ohjeita)

Avaa pyörän pultit kokonaan ja irrota rengas.

Kun Rengas on irti, kannattaa tarkistaa ainakin jarrujen kunto silmämääräisesti ja muutenkin kiinnittää osien kuntoon huomiota.

Seuraavaksi nosta uusi rengas paikalleen ja kiinnitä pultit. Tässä vaiheessa ei pultteja yleensä ole mahdollista kiristää kunnolla. Kiristä ne kuitenkin niin tiukkaan kun mahdollista.

Kun pultit on mahdollisimman tiukkaan kiristetty, laske auto alas varovasti.

Kiristä pultit nyt kunnolla. Tässä vaiheessa on yleensä suositeltavaa käyttää momenttiavainta että oikea kireys saavutetaan. Tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä. Normaalilla rengasavaimella renkaat oi yleensä kiristää niin tiukkaan kun vaan jaksaa.

Toista sama työ muille renkaille.

Kun kaikki renkaat on vaihdettu, kannatta vanhat renkaat pestä hyvin ennen säilytykseen vientiä. Pesu auttaa renkaita kestämään kauemmin hyväkuntoisin ja siisteinä.

Pane merkille mikä rengas oli missäkin kulmassa ja merkitse rengas, että seuraavassa renkaan vaihdossa tiedät mistä kulmasta kyseinen rengas on. Hyvä merkkauskonsti on pieni pala teippiä, mihin kirjoittaa EV = etuvasen, EO = etuoikea, TV = takavasen ja TO = takaoikea.

Loppusanat

Niin kuin ehkä huomasit, pienen vaivan joutuu näkemään, mutta ei renkaiden vaihto kuitenkaan ylivoimaisen vaikea työ ole.

Kirjoitus kuuluu kategoriaan Renkaat.
  1. Jos ei ohjeidenkaan jälkeen itseltä renkaidenvaihto luonnistu, niin kannattaa pistää ilmoitusta http://www.puuha.net/ yhteisöön, sieltä varmasti joku pääsisi auttelemaan, pikku palkkion jos lupaa niin aivan varmasti. Moni varmaan tekisi ihan pullakahvista. :)

  2. Vaihdan renkaat autoosi edullisesti kotikäyntinä pääkaupunkiseudulla.
    Lähtöhinta (syksy 2010) 25 € Käpylässä ja lähialueilla. Etäämmälle lisäksi bensakulut.

    T: Jaakko Tiikasalo

    Ota yhteyttä:
    p. 050 599 0374
    email: jaakko.tiikasalo(ät)yleismiespalvelu.fi

  3. Alan mies

    Todella puuttellinen ja hengenvaarallinen ohjeistus.

    Olen työni puolesta laatinut sesonkihemmoille täyden a-nelosen pelkkiä huomioitavia asioita, en siis varsinaisia työohjeita. Kuitenkin jonkun vakituisen työntekijän on syytä katsoa hieman perään.

    Viikottain näkee työn puolesta asiakkaan omatoimisuuden jäljiltä vääriä pultteja/ muttereita, vanteita ilman soviterenkaita tai soviterenkaiden kanssa, vaikka niitä ei pitäisi olla, vääriä vanteita, vääriä rengaskokoja ym. Ja näitä tapauksia näkee paljon jopa merkkihuoltojenkin jäljiltä!

    Jättäkää renkaidenvaihto kyseisen alan todellisten ammattilaisten huoleksi, vaikka se onkin niin helppoa, että kaikki sen “osaavat”.

  4. Pakko myöntää, että yleismies Tiikasalon hinnat ovat edukkaat, mutta itse ainakin luotin Rengas ja Tarvike Oy:n ammattitaitoon tänä talvena. Pitkään pohdin, että jaksanko itse tänä talvena vaihtaa talvinakit alle, mutta kun on melkeen naapurissa tollanen firma niin miksi vaivautua? :D

  5. Alan mies puhuu “hengenvaarallisista” ohjeista… Kyllä kai sitä nyt kuka vaan renkaat osaa vaihtaa? Ei siihen autoliikettä tarvita.

Kommentoi aihetta “Renkaidenvaihto – Säästä rahaa, tee se itse”